מירוץ טכנולוגי בלתי פוסק- כל מה שלא ידעתם על פתרונות HCI

שלומי גביש, יועץ תשתיות ומנהל פרויקטים ב- Energy Team

עולם מערכות המידע, ידוע כמקום דינמי מאוד שאינו שוקט על שמריו. כל טכנולוגיה או פתרון חדש שמוכרז ידוע כי ימיו קצובים בזמן וממש בקרוב יבוא פתרון חדש ומוכשר יותר שיודע לעשות כל מה שקודמו עשה ואף יותר. מי שלא עומד על המשמר מוצא את עצמו לא פעם תקוע מאחור מבחינה טכנולוגית עם מעט מאוד מרחב לשינויים ושיפורים. המאמר סוקר מה זה HCI, כיצד זה עובד, למי זה מתאים, מתי כדאי לאמץ את הפתרון ומהם יתרונותיו הבולטים לארגון.

עולם התשתיות, שגם הוא חווה כמה וכמה שינויים לאורך השנים, עובר בשנים האחרונות לא מעט תהפוכות. ממעבר לדיסקים מהירים (SSD) ואז לדיסקים עוד יותר מהירים (NVMe), קפיצה מטאורית בקצב העברת נתונים בתוך הרשת שעד לא מזמן עמדה על 1Gbps והיום רובנו מספקים לפחות 10Gbps במתגי הליבה (ובסביבות הגדולות כבר אימצו בחום קצבים של 25Gbps\40Gbps\100Gbps והיד עוד נטויה). כמות הליבות בכל מעבד רק הולכת וגדלה וכל מקל זיכרון מכיל כפול מקודמו, כך שמשאבי המחשוב עצמם גם מתעצמים ללא היכר.

אז עם כל הטוב הזה, והיכולות הכמעט בלתי נדלות, אנו נתקלים בשתי בעיות מהותיות אשר הקשו במעט על ניהול איכותי ויעיל של סביבת התשתיות של מערכות המידע.

תלות ביצרן – למרות שהחומרה שמרכיבה את הפתרונות של כל היצרנים מיוצרת באותם המפעלים במזרח, כל יצרן מבדל את עצמו מהמתחרים על ידי יצירת Eco System אשר עוטף את הלקוח וגורם לו להתקבע אצלו לאורך מספר דורות של פתרונות.

מוקדי ידע – הצורך במקצוענות גרמה לכך שלכל תחום היה מנהל משלו (System Admin, Storage Admin, Networking Admin, Backup Admin), אך זה גרם לניהול מורכב והתנהלות מסורבלת שיצרה לא פעם בעיות.

למצב זה נדרש פתרון, והוא אכן לא איחר לבוא. זה התחיל עם מוצרים אחודים (Converged Infrastructure) שהכילו יותר מפתרון אחד תחת קורת חומרה אחת כמו למשל שרתים ואחסון במוצר אחד או שרתים ומתגי תקשורת במוצר אחד, וכך צמצמו את התלות במוקדי ידע רבים. השלב הבא היה פתרונות מבוססי תוכנה (Software Define) ששחררו את התלות מעולו של יצרן זה או אחר. אחרי ששני פתרונות אלו הבשילו מספיק, הגיע הקונספט שאיחד את שני הפתרונות- Hyper Converged Infrastructure.

אז מה זה בעצם HCI?

HCI הינו פתרון מבוסס תוכנה, אשר מאחד את כל רמות התשתית ומאגד אותם תחת פתרון אחד מבוסס תוכנה אשר מייצג גם את סביבת השרתים, גם את מערך האחסון, גם את מתגי התקשורת ואבטחת המידע ומעל הכול, ממשק ניהול אחד שמדבר ומנהל את כולם.

איך זה עובד, למי זה מתאים ולמה כדאי וצריך  לאמץ את ה-HCI

הבסיס של כל HCI הוא סביבה וירטואלית אשר מסמלצת את משאבי המחשוב שיש בכל שרת ויוצרת שכבות לוגיות של כל תחום.

בראש ובראשונה, השרתים עצמם. כיום כבר אימצו את עולם הווירטואליזציה, ומי שטרם עשה זאת כדאי להזדרז וליישם זאת. הקלות והנוחות שבניהול סביבת שרתים וירטואליים עושה את החיים הרבה יותר פשוטים ומקצרים את זמן המענה למשתמשי הקצה והיחידות השונות בארגון.

 ב- HCI עובדים ברמת הגנה כזו, כך שתמיד יש עותק נוסף של כל שרת וירטואלי באחד מהשרתים המארחים הנוספים באשכול. כל שרת וירטואלי רץ מקומית על השרת המארח וכך מקבלים את הביצועים המקסימליים עבורו. העותק הנוסף של אותו שרת וירטואלי נח לו כבוי כאמור באחד מהשרתים המארחים האחרים באשכול ובמקרה של כשל כלשהו בשרת המארח, אותו שרת וירטואלי מתאושש בשרת המארח הנוסף באופן אוטומטי כך שלפעמים משתמשי הקצה אפילו לא מודעים לתקלה שהייתה. בסביבות מורכבות ניתן להגדיר גם יותר מעותק אחד לכל שרת וירטואלי וכך להיות שקטים שבכל תרחיש שנתקל בו נהיה מוגנים ונתאושש במהירות המרבית.

השכבה השנייה היא התקשורת- במקום לנהל מספר רב של מתגים או אשכולות תקשורת, אשר כל אחד מיועד לשכבה אחרת בארגון, ניהול מתג אחד לוגי אשר נפרס לרוחב ה-HCI ונותן מענה לכל צרכי התקשורת הארגונית, וכל זה מממשק ניהול אחד מרכזי. היכולת לראות במבט על את מצב התקשורת ללא צורך בכלי צד שלישי מקלה ומייעלת את ניהול וארגון שכבה זו. הרעיון הוא שברמה הפיזית לא משנה איזה מתג יש בארון ומי היצרן שלו, כל עוד הוא עומד בדרישות התעבורה. את הכול עושה התוכנה.

שכבה נוספת היא האחסון. אם עד היום נוהלו מערכי האחסון בנפרד, ע"י מומחה אחסון, עכשיו גם הם חוזרים לתוך השרתים. תוכנת הניהול יוצרת סביבה אחת לוגית גדולה לרוחב כל השרתים באשכול ומייצגת מערך אחסון עם כל היכולות שאנחנו מכירים מהמערכים הפיזיים אשר יושב על ה-BUS ונותן לנו זמני מענה מאוד מהירים, דבר שבעבר נדרש למתגים ייעודיים עבורו.

השכבה האחרונה, היא שכבת הניהול-  יכולת ניהול של כל השכבות שצוינו עד כה, מממשק מרכזי אחד, שמדבר באותה השפה עם כולם מייעלת  את העבודה ומקצרת את זמני המענה לצורכי הארגון. ישנם ארגונים שהתייעלו בכ-30% דבר שחסך זמן עבודה יקר ובעיקר הרבה מאוד כסף.

למי זה מתאים –

במילה אחת, לכולם.

פתרונות ה-HCI מתאפיינים בגמישות כזו, כך שכל עסק יכול וצריך להרשות לעצמו פתרון שכזה. היצרנים השונים מודעים לכך שלא כל עסק יכול להשקיע חלק גדול מהתקציב שלו בפתרון גדול, ולכן יצרו פתרונות HCI בסיסיים ומינימליים שיענו ויעמדו בדרישות הטכנולוגיות ויספקו חווית HCI שלמה, אבל העלות שלה תהיה כזו שאפשר לספוג בלי לוותר על דברים חשובים אחרים. נכון להיום, הוטמעו פתרונות HCI בלא מעט עסקים בארץ, מקטנים ועד גדולים.  

 מתי כדאי –

היום, אפילו כבר אתמול!

פתרונות ה-HCI כבר בשלים ושלמים ועונים היום על כל צרכי מערכות המידע בארגון.

בפועל, פתרונות אלו קיימים בשוק העולמי כבר הרבה שנים, ועשו עליה ארצה בצורה רשמית לפני כ- 3-4 שנים, כך שאין שום סיבה לחשוש מאימוץ טכנולוגיה זו. נכון להיום, לכל היצרנים הגדולים יש כבר פתרונות שלמים ומוכנים על המדף לטובת הטמעה בארגון. פתרונות אלה מכילים את כל שכבות הדאטה סנטר שהוזכרו מוקדם יותר ויתרה מכך, הם בנויים כך שניתן להגיע ממצב של קרטונים סגורים לסביבה פעילה ועובדת בתוך יום עבודה אחד. אל תדאגו, תמיד אפשר להתחיל בתצורה מינימלית כדי להתחיל ולהרוויח מכל יתרונות ה-HCI, ולאט לאט עם הזמן להוסיף עוד רכיבים ולהגדיל את התשתית שלכם כך שתיישר קו עם הגידול שהארגון שלכם חווה בכל שנה.

ערך מוסף –

ניהול של הדאטה סנטר ושל צוות מערכות המידע הוא דבר מורכב ולעיתים מסובך בגלל כל שכבות החומרה, הניהול וההון האנושי. כאשר נאמץ את ה-HCI, הרבה מאוד שכבות ומורכבויות פשוט ייעלמו מבלי שנשים לכך לב. נכון שחלק מהאנשים חושש לאבד את מקום העבודה בשל כך, אבל אם נסתכל מנקודת מבטו של מנהל מערכות המידע או מנהל התשתיות בארגון, הם מייעלים את התהליכים וההתנהלות ב- 30%-40% (בהתאם לגודל הצוותים) וחוסכים זמן וכסף רב לארגון.

לסיכום,

היום, מי שמנהל סביבת HCI הוא בד"כ One Man Show כשרוני מספיק כדי לנהל ולתפעל גם את הסביבה הווירטואלית, גם את שכבת האחסון, גם את התקשורת ואבטחת המידע. חסל סדר שליחת מיילים לקולגות שיטפלו בחלק שלהם במערכת, ואז להמתין שהם יתפנו לזה ויבצעו בפועל. מנהל ה-HCI יבצע את כל הדרישות המקצועיות האלה במינימום זמן וביעילות מקסימלית, וכמו שכולנו יודעים כבר, זמן שווה לנו הרבה מאוד כסף.

כתבה מתוך מגזין "אנשים ומחשבים"













  • Facebook - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • YouTube - Black Circle

הערבה 1, גבעת שמואל

 

טלפקס. 077-3442075 | info@energyteam.co.il